Gå til innhold
keyboard_backspace Aktuelt og fagblogg keyboard_backspace Trifid kjøper markaperlen Sørsetra i Krokskogen

Trifid kjøper markaperlen Sørsetra i Krokskogen

11. januar 2022

Markaperlen Sørsetra i Krokskogen ved Sollihøgda og Sundvollen nord for Oslo har fått nye eiere. Det er Trifid AS, som satser på strategisk og operativ rådgivning i grensesnittet mellom forretning, teknologi, digitalisering og organisasjon, som har gått til det utradisjonelle grepet å kjøpe den 1.130 kvm store eiendommen. Trifid har 60 ansatte og omsatte for 82,1 millioner i 2020.

– Vi er i kraftig vekst og det å bygge kultur er det viktigste strategiske grepet når vi jakter og utvikler gode hoder, sier HR ansvarlig Frederic Skolmen som også er prosjektleder for Sørsetra-oppfølgingen i Trifid AS. Skolmen er medeier og en av de opprinnelige gründerne som var med å etablere selskapet i 2016/2017. Vi ser også at interessen for kulturelle grep og strategier har tiltatt nå etter Covid-19 tiden. Nå er selskapet eier av den populær helårsåpne markastua i naturskjønne omgivelser på Krokskogen, ved Kleivstua og Sollihøgda. Grusveiene og turstiene fra Sørsetra kan føre deg inn til Hole, Ringerike, Bærum, Asker og Oslo.

Trifid støtter virksomhetsledere som vil utvikle virksomheten, tilpasse seg endrede rammevilkår og utnytte nye, digitale muligheter. Selskapets, som ble etablert i 2016, har mål om å nå 100 millioner i omsetning og vokse til 85 ansatte i løpet av 2021/2022.

Det er ekteparet Odd Thrana og Anne Kate Thrana som selger Sørsetra til Trifid AS. De har drevet stedet i 4,5 år og Anne Kate Thrana er også medeier i det nye eierselskapet som er opprettet av Trifid. Odd Thrana skal ha mer fokus på pensjonisttilværelsen fremover. Salgssummen var 5 millioner kroner, en million under verdivurderingen. Det var Petter Tangen som er eiendomsmegler i Proaktiv Bolig og Prosjektmegling, som sto for salget.

– Jeg gleder meg til å bli en del av Trifid-teamet som skal stå for eierskapet sammen. Hennes første tanke når Trifid kom på banen som mulig kjøper var at hun nesten synes det er for godt til å være sant, sier Anne Kate Thrana. Trifid har imponert oss med sitt engasjement knyttet til overtakelsen. Thrana skal stå for den daglige driften av Sørsetra, som fortsetter som normalt med god service til turfolk og med catering fremover.

– Ved å kjøpe Sørsetra, med historie tilbake til 1946, tar vi også et aktivt samfunnsansvar ved bidra til å sikre vår kulturarv. Videre er det innovativt, kult og uventet at et selskap som oss investerer i et slikt prosjekt, sier Frederic Skolmen. Firmanavnet er også et anagram for ordet «fritid», som i dagens samfunn stadig mer er innvevd i arbeidssituasjonen for oss i vår bransje, sier Skolmen. Vi satser på å ha workshops, samlinger og kurs på Sørsetra for ansatte, kunder og samarbeidspartnere. Videre viser vi med dette at vi tar et samfunnsansvar i å sikre vedlikehold og drift av en populær lokasjon som inngår i Den norske Turistforening og Skiforeningens infrastruktur i marka.

– Investeringen av Sørsetra er også et eksempel på at vi aktivt følger opp vår verdi om at det er lov å leve ut en drøm, for eksempel ta et friår for å padle Amazonas, og så komme tilbake. Nå lever firmaet ut en drøm i litt mindre eksotiske strøk, nemlig på Krokskogen, forteller Fredric Skolmen.

– Dette ser vi på som en god investering som tydeliggjør de verdiene vi ønsker å bli identifisert med, sier Jan Erik Kulsvehagen som er styreleder i Trifid AS.

– Vi skal bevare Sørsetra som den markaperlen stedet er, og Anne Kate blir med videre – slik at serveringen til turfolket blir ivaretatt. Men i tillegg får vi et eventyr å by på i forbindelse med arrangementer for våre 60 ansatte eller samarbeidspartnere og kunder, sier Frederic Skolmen. Sørsetra har en x-faktor vi er glade for å kunne dele med flere, fortsetter han.

Se artikkel i Finansavisen.

Faksimile av artikkelen i Finansavisen

Kilde: Finansavisen