Dina Stavran (25) er konsulentselskapet Trifids nyansatte kommunikasjonsrådgiver. Selskapet har siden oppstarten i 2016 stadig vokst seg større, noe som har gitt dem muligheten til å tenke nytt rundt ansettelsesprosessen. I løpet av det siste året har de nemlig ansatt hele seks arbeidstakere rett fra skolebenken. Trifid har 60 ansatte og omsatte for 82,1 millioner i 2020.
Trifid AS satser på strategisk og operativ rådgivning i grensesnittet mellom forretning, teknologi, digitalisering og organisasjon.
– Vi ansetter nå nyutdannede fordi vi har nådd en størrelse i Trifid som har gjort oss i stand til å ta bedre vare på unge talenter som vi ser kan bidra til å skape vekst. Vi har fokus på å gi nyutdannede en ordentlig introduksjon, opplæring og tilvenning til oppgavene vi jobber med til daglig, sier daglig leder Jan-Erik Martinsen. Erfaringen med å kombinere de unges kunnskap, vitebegjær og energi med de mer erfarne konsulentenes erfaring og spisskompetanse, har så langt vist seg å være svært vellykket.
Skal vi tro Stavran er det ikke alle forunt å ha en slik arbeidsgiver. Hun begynte jobbsøkerprosessen i fjor høst, etter hun fullførte bachelorgraden i PR og kommunikasjon på Høyskolen Kristiania. Da opplevde hun at mesteparten av stillingsannonsene var urealistiske og uoppnåelige for henne som ikke hadde arbeidserfaring utover deltidsjobber. Hun er født og oppvokst i Lørenskog, men bor nå i Oslo.
– De fleste arbeidsgiverne krevde minimum to års arbeidserfaring for å i det hele tatt bli vurdert til stillingen. Det er umulig når man kommer rett fra studiene. Et sted må man starte for å få arbeidserfaring, det kommer ikke ut av det blå! Det kan ikke være sånn at det å være nyutdannet gjør deg uattraktiv på arbeidsmarkedet. Derfor setter jeg stor pris på at Trifid var villige til å satse på meg, forteller Dina Stavran.
Behovet for kommunikasjonskompetanse internt i virksomheten har økt betraktelig de siste par årene.
– I Trifid bestemte vi oss for å ansette en egen kommunikasjonsrådgiver fordi behovet for bistand med oppgaver innenfor intern- og eksternkommunikasjon ble såpass omfattende at det var vanskelig å dekke det med enkeltbidrag fra eksisterende ansatte. Siden oppstarten, for litt over fem år siden, har vi vokst kraftig både i antall ansatte og i antall kunder. Informasjonsbehovet har som følge av dette også økt. Vi valgte derfor å ansette en intern ressurs som er 100% dedikert og fokusert til å arbeide med kommunikasjon, sier Jan-Erik Martinsen.
– Jeg tror pandemien har lært oss at klar og tydelig kommunikasjon er avgjørende for å nå frem med budskapet som skal formidles. Når det meste må foregå digitalt mister man i stor grad viktige elementer av kommunikasjonen som kroppsspråk og mimikk, noe som gjør det desto viktigere med kompetanse på området, legger Stavran til.
Se artikkel i Kommunikasjon24 eller artikkel i Romerikes Blad.