Gå til innhold
keyboard_backspace Aktuelt og fagblogg keyboard_backspace Tillit er limet i teamet

Tillit er limet i teamet

30. mai 2025
Johan Kolstad Jacobsen

Se for deg et team der alle sitter hver for seg, holder seg til sitt, og kun gjør det de opplever som «sin del» av arbeidet. Resultatet av dette blir en stor mengde dobbeltarbeid, frustrasjon, dårlig stemning og svake resultater.

Å aktivt holde tilbake informasjon er et klassisk kjennetegn på dysfunksjonelle team. Til sammenligning er gode og velfungerende team preget av åpen og hyppig kommunikasjon, gjensidig støtte og en samlet innsats mot et felles overordnet mål. Dette muliggjøres av gjensidig tillit, og er en forutsetning for godt samarbeid.

Hvordan bygge og vedlikeholde tillit i team?

Tillit innebærer evne og villighet til å sette seg selv i en sårbar posisjon, hvor man er avhengig av at andre handler i fellesskapets beste interesse. Tillit bygges gradvis over tid gjennom positive erfaringer hvor man ser at andre er pålitelige, kompetente og i stand til å samarbeide.

Etter hvert vil teammedlemmene bli gradvis tryggere og mer villige til å dele egne tanker, meninger og bekymringer.

Kommunikasjon, psykologisk trygghet og felles forståelse

Når teammedlemmer stoler på hverandre og deler informasjon, oppnår de en felles forståelse for oppdraget, hverandres erfaring, kompetanse, oppgaver og behov. De blir også mer tilpasningsdyktige i møte med uforutsette endringer, og åpne for å både gi og ta imot ærlige tilbakemeldinger. Ved en høy grad av gjensidig tillit vil tilbakemeldinger tolkes i beste mening – heller enn å oppleves som urettmessig kritikk. På denne måten er ikke tillit bare nødvendig for psykologisk trygghet – det er også en forutsetning for godt samarbeid.

Samtidig er det viktig å forstå at verken tillit eller psykologisk trygghet handler om at man skal «være greie» med hverandre, eller at man skal kunne føle seg trygg for å ikke bli kritisert. Tvert imot handler det om å etablere en kultur hvor man tør å være ærlige med hverandre – spesielt når man er uenige. Det er tillit som gjør det mulig å ha de vanskelige og krevende diskusjonene hvor man utfordrer hverandre og finner de beste løsningene – nettopp fordi man stoler på at alle handler ut ifra teamets felles beste interesse.

Lederens rolle i å bygge (og ødelegge) tillit

Mens det tar tid å bygge tillit, kan det rives ned utrolig fort. Ledere har et særlig ansvar for å skape en kultur preget av åpenhet og ærlighet hvor innspill og meninger ikke bare blir etterspurt, men også verdsatt. De må aktivt oppmuntre teammedlemmer til å utfordre hverandre på en konstruktiv måte.

Samtidig er ledere i en unik posisjon til å undergrave tillit. Hvis ansatte føler seg ekskludert fra beslutninger, mangler støtte eller opplever at deres bidrag ikke blir hørt, vil tilliten forsvinne raskt. Med det forsvinner også grunnlaget for godt samarbeid.

Effektivt samarbeid krever tillit

Tillit er limet som holder teamet sammen og gjør samarbeid til en styrke, heller enn en kamp. Tillit lar oss kommunisere på en åpen og ærlig måte, justere tilnærming og tilpasse oss under utfordrende og komplekse problemstillinger.

For å lykkes med å bygge og vedlikeholde tillit i teamet, må vi se på kommunikasjon, tillit og felles forståelse som gjensidig forsterkende. Ved å snakke sammen bygger vi tillit og forståelse for hverandres perspektiver. Dette gjør oss igjen mer villige til å dele informasjon, og bidrar til en dypere felles forståelse – både for hverandre og for oppgaven som skal løses.

Tillit er limet som holder teamet sammen. Det lar oss kommunisere åpent og ærlig, justere tilnærming og tilpasse oss i møte med komplekse og krevende utfordringer. Når tilliten er på plass, blir det tydelig at vi får til mer sammen enn hver for oss.

Tre tips for å bygge tillit i team

  1. Vær åpen og tydelig i kommunikasjonen – også når det er vanskelig
  2. Vær pålitelig, konsistent og hold det du lover
  3. Gi (og be om) tilbakemeldinger – ofte
Manager Norge

Johan Kolstad Jacobsen

Ærlig, åpen og nysgjerrig. Johan trives godt med å bygge relasjoner, og er overbevist om at de beste løsningene kommer av gjensidig læring og samarbeid. Med tverrfaglig bakgrunn i psykologi og kommunikasjon har en unik kompetanse og innsikt i hvordan mennesker tenker, tar beslutninger og samhandler i komplekse situasjoner. Han har også forsket på samarbeid og kommunikasjon ved bruk av informasjonsteknologi i helsesektoren.

På fritiden ser han gjerne en god film eller serie. Ellers er han glad i å lage mat, har en stor interesse for språk og eksperimenterer gjerne med dialekter.

Fagområde:
Organisasjonsutvikling og endring