Gå til innhold
keyboard_backspace Fagblogg keyboard_backspace Slik tjener vi på å jobbe gratis for startups

Slik tjener vi på å jobbe gratis for startups

13. februar 2019
Nicklas Holm

Nicklas har tidligere startet opp flere selskaper selv. Som rådgiver i Trifid hjelper han andre med å bli mer innovative.

For mange etablerte organisasjoner kan det være særlig verdifullt å lære om hva man kan få til i en liten, modig og smidig startup.

Dette kan startups lære oss

Når vi leies inn som konsulenter av større organisasjoner dreier utfordringen seg ofte om å hjelpe til å tilpasse organisasjonen til en ny virkelighet.

Når vi hjelper andre opp, har vi selv også stor nytte av det.

Noen ganger er det snakk om å utvikle nye produkter eller å snu forretningsmodellen på hodet for å kunne konkurrere om nye kunder eller i nye markedssegmenter. Andre ganger ønsker organisasjonen å arbeide mer effektivt. Da ser vi gjerne på digitalisering av organisasjon, prosess og produkter.

Men det å se nye muligheter krever at vi klarer å se bort fra iboende begrensninger. Det er mye vanskeligere enn det høres ut som! Det gjelder særlig i organisasjoner der man må ta hensyn til gamle systemer, prosesser og andre begrensninger.

I en startup derimot, er det mulig å lage ting helt fra bunn av. Ingenting er gitt, alt er mulig! Dette er en luksus som de fleste større organisasjoner ikke har.

Det er her vi mener det er fruktbart å se på hvilken viktig rolle startups kan spille for etablerte organisasjoner og for oss som leies inn av dem. Når virkeligheten til disse selskapene utfordres og påvirkes av økosystemet rundt seg, har vi noe å lære av de som jobber i samme økosystem uten tilsvarende begrensninger.

Spennende arbeidsoppgaver for konsulentene

De etablerte selskapene kan altså enten holde seg ved hjørneflagget eller komme seg inn i kampen ved å være nysgjerrige på startups for å bedre forstå fremtidens virkelighet.

Om det er god butikk for oss å jobbe gratis? På kort sikt; antagelig ikke. Men på lang sikt tror vi både kundene våre, samfunnet og vi selv vil tjene på det.

format_quote
Om det er god butikk for oss å jobbe gratis? På kort sikt; antagelig ikke.

Ikke minst for de ansatte i Trifid, som synes det er gøy å jobbe med startups som bruker det siste av teknologi og utfordrer virkeligheten. Samtidig synes våre andre kunder at det er veldig spennende å høre hva som skjer i startup-verdenen.

I Trifid er det viktig å være modig. Det å våge å satse på noe som kanskje gir avkastning en gang i fremtiden treffer veldig godt på det.

Om du er nysgjerrig på å høre litt mer om hvordan vi jobber med startups eller hva som skjer i startup-verden så er du velkommen innom kontoret vårt for en kaffe og en prat.

Rådgiver Norge

Nicklas Holm

Nicklas har en mildt sagt variert bakgrunn: Han har selv startet opp flere selskaper, men har også mange år i linje og som seniorkonsulent på CVen.

Aller best trives han når han får lov til å hjelpe kunder med å snu forretningsmodellen på hodet eller bruke teknologi på nye måter for å skape seg en konkurransefordel. Nicklas er dessuten den mest utholdende vi har i Trifid. Så utholdende at han gjerne fullfører et ultramaraton når det passer seg sånn.

Fagområde:
Strategi