Gå til innhold
keyboard_backspace Aktuelt og fagblogg keyboard_backspace Skal hente vekst blant studentene

Skal hente vekst blant studentene

8. august 2022

Et marked støvsugd for seniorkonsulenter gjør at tidligere KPMG-"skolesjef", Siv Therese Herbern, satser på studentene i rollen som ny sjef for Trifid.

Vekst har tronet øverst på ledelseskonsulentselskapet Trifids prioriteringsliste de seneste årene, som i fjor økte omsetningen med 25 prosent og passerte 100 millioner kroner. Men ifølge selskapets styreleder Jan-Erik Martinsen skulle veksttakten vært høyere om ikke for et gjentakende problem: Mangelen på nok kompetente folk.

Selskapet markedsfører seg som et premium ledelseskonsulentselskap inn mot store offentlige og private organisasjoner, og har tradisjonelt rekruttert erfarne konsulenter.

Mangelen på tilgjengelig kompetanse gjør at selskapet nå vil hente talenter rett fra skolebenken, og til å lede selskapet rykker Siv Therese Herbern opp som adm. direktør.

Bak seg har hun ti år i KPMG, har bakgrunn fra BI, NHH og Harvard, og har tidligere ledet revisjonsgigantens talentprogram inn mot skolene.

- Året så langt har vært bra. Nå kjører vi introprogram for dem som startet på mandag, med syv nyansatte associates mot fire i fjor, sier adm. direktør Siv Therese Herbern.

Tar tid

Selskapets mål om å bli rundt 300 ansatte i fem land, blant annet gjennom ekspansjon i Norden, har fått seg et skudd for baugen. Og etter hvert som selskapet er blitt mer synlig, er også presset på de rundt 60 ansatte blitt større.

Rekruttering har derfor fått større betydning, og med en mer variert kombinasjon av seniorer og juniorer, håper selskapet å gjøre seg mer attraktivt i et svært konkurranseutsatt marked.

- Det er en balanse i alt. Vi kan ikke bare ha juniorer eller seniorer.

Etterspørselen etter selskapets tjenester og lønnsomheten har økt i takt med en bredere digitalisering i offentlig sektor, ressursknapphet og økte timepriser. Konsulentselskapet leverte et resultat før skatt på 13,2 millioner kroner av en omsetning på 104 millioner, og på kundelisten står blant andre Sparebank1, Tolletaten, Skatteetaten, Statens vegvesen og Oslo kommune.

Prosjekter fremfor lønn

Herbern sier hennes rolle som ny sjef blir å fortsette nåværende kurs, samtidig som rekruttering og videre vekst vil stå sentralt. Trekkplastre som god lønn og aksjeprogram er ifølge Herbern viktig, men spesielt èn ting mener hun peker seg ut for å lykkes med å tiltrekke seg de største talentene i dagens marked:

- Morsomme og interessante prosjekter er det som gjør oss attraktive blant de unge, legger hun til.

- Det viktigste er å være ærlig om hvem du er, og å hente riktige ansatte. Det er kanskje et kjedelig svar, men det er slik bransjen fungerer.

Se artikkel i Finansavisen.

Faksimile av artikkelen i Finansavisen

Faksimile av artikkelen i Finansavisen
Kilde: Finansavisen