To ukers hyttetur på Sørsetra som nyansatte associates i Trifid var vår noe utradisjonelle start på arbeidslivet.
Den første uka fikk vi en intensiv innføring i konsulentbransjen presentert av Jan-Erik Martinsen og Siv Herbern, henholdsvis konsernsjef og daglig leder i Trifid. Vi ble altså ikke sendt på hyttetur med hvem som helst. De erfarne konsulentene ga oss et innblikk i konsulentbransjen bak fasaden og gjorde oss bedre kjent med Trifid som selskap. På kveldstid fikk vi servert god mat og drikke mens vi benyttet anledningen til å bli godt kjent med hverandre.
I uke to kom både tjenesteledere og andre ansatte opp på Sørsetra for å presentere sine arbeidsområder, og for å lære oss å kjenne. Underveis i oppholdet arbeidet vi med en case om Trifid som arbeidsplass for unge. Arbeidet med caset var både lærerikt og verdifullt som en bevisstgjøring rundt hvorfor vi er ansatt og hva vi kan bidra med. På oppholdets siste dag fikk vi presentere vårt løsningsforslag for to av Trifids virkelig tungvektere, Bjørn Rollheim og Jan Erik Kulsvehagen, som begge er medeiere og styremedlem og -leder i selskapet.
I en bransje som utfordres av krympende marginer og lavere etterspørsel, og hvor flere konkurrenter utsatte oppstarten for sine nyutdannede, kjennes det godt å ha blitt tatt imot slik vi ble.
Det at ledelsen og ansatte i Trifid satte av to uker til å fortelle oss hvor mye vi har å lære, og hva som kreves av soft skills for å bli en "Likeable Professional", signaliserer at de tar sine ferskeste investeringer på alvor. Mottakelsen ga oss følelsen av å bli verdsatt både som individer og ansatte, noe som igjen gir oss lyst til å prestere. Dette må sies å være et bra utgangspunkt for tiden fremover, og startskuddet for å få oss til å gå fra lovende nyutdannede til fakturerende konsulenter har gått.
I løpet av oppholdet ble vi konfrontert med våre egne styrker og svakheter, og fikk kjenne på at det lønner seg å være ærlig når man påstår å være god i noe, men også modig nok til å tørre å utfordre gitte sannheter. Vi har fått et ærlig og ufiltrert møte med Trifid og våre nye kollegaer. Vi har forstått at vi har mye å lære, og at vi må ta ansvar for å få den hjelpen vi trenger til å nå de målene vi setter oss. Etter to uker med onboarding i marka har vi dog blitt trygge på at vi kommer til å ha gode støttespillere som lever og ånder for selskapets verdier, med oss på reisen.
Sørsetra er en markahytte i Krokskogen som er åpen for publikum året rundt. Trifid kjøpte hytta i 2021. Ved å sikre drift og vedlikehold av en slik kulturarv viser Trifid at de tar sitt samfunnsansvar på alvor, noe som tydeliggjør verdiene selskapet ønsker å bli identifisert med: ærlig, modig og hel ved. Kjøpet var også et viktig strategisk initiativ for å tiltrekke seg gode hoder ved å fokusere på å bygge kultur. Gode hoder har vi allerede møtt mange av allerede, og etter denne onboardingen har vi også gjort et dypdykk i kulturen som dyrkes i Trifid.
To uker på hyttetur tenker du kanskje høres slitsomt ut, og vi kan av erfaring fortelle deg at det er det. Vi kan også fortelle deg hvor hyggelig det var, hvor fort man blir varm i trøya, og hvor godt man blir kjent på kort tid. For å virkelig forstå det må det nok oppleves. Heldigvis tar Trifid inn nye associates hver høst som kan få de samme mulighetene som oss.