Om kunden
Legevakten i Oslo flyttet til Aker høsten 2023. Den nye legevakten tilbyr alle med tilhold i byen et døgnåpent, sammenhengende og sømløst akuttmedisinsk tjenestetilbud. Legevakta består av allmenn- og skadelegevakt, psykiatrisk legevakt, psykososiale tjenester og overgrepsmottak. Driften forutsetter gode digitale løsninger som snakker sammen, med høyt fokus på pasientsikkerhet og informasjonssikkerhet.
Oppdraget
Når legevakten skulle flytte inn i nye lokaler, måtte organisasjonene Helseetaten (HEL) og Oslo universitetssykehus (OUS) sørge for at de var tilpasset nye arbeidsmåter og ny teknologi. Trifid hadde prosjektlederansvaret med å følge opp IKT-porteføljen og ikke-medisinske tjenester.
IKT-porteføljen besto av nærmere 50 IKT-tiltak. Tiltakene dekket et bredt spekter av fag- og støttesystemer og integrasjoner mellom disse. Integrasjonene utgjør i sum en kompleks IKT-portefølje som skal fungere sammen med fokus på en effektiv og sikker pasientflyt.
Det var mange aktører involvert, og en vesentlig del av oppgaven var å få alle aktørene til å samarbeide så godt som mulig. I tillegg måtte løsninger for de såkalt ikke-medisinske tjenestene innføres. Blant annet bistod vi Helseetaten med å etablere sikkerhetstjenestene, tjenester for vareflyt og logistikk i bygget, og innføring av systemer for renholdstjenesten. Vi bistod også med å utarbeide flere risiko- og sårbarhetsanalyser i forbindelse med innføringen av nye rutiner og systemer.
Trifid bistod også fagsystemavdelingen til Helseetaten med å videreutvikle forvaltningsorganisasjonen, og med å koordinere oppgaver med interne og eksterne aktører. Vi jobbet med test, prosessledelse og oppgavekoordinering mot linjen og eksterne parter og leverandører for å bistå til at legevaktens systemer var klare til å bli tatt i bruk ved åpningen i november 2023.
Trifid bidro også med anskaffelsesfaglig bistand i forbindelse med etablering av IKT-løsninger for den nye storbylegevakten. Det inkluderer anskaffelser av et nytt køsystem og en 2-veis videokonsultasjonsløsning. Vi jobbet med behovskartlegging, utforming av kontraktstrategi, kravspesifisering, utforming av konkurransedokumenter og evaluering av innkomne tilbud.
Verdi for kunden
I tillegg til at de digitale løsningene fungerte når legevakten flyttet så har vi også bistått Helseetaten med deres forvaltningsansvar. Dette har vært oppgaver knyttet til rutinemessige forvaltningsoppgaver og etablering av et nytt forvaltningsteam med definerte roller og ansvar. Vi jobbet med produksjonssetting av flere løsninger. I tillegg bistod vi med å etablere den nye legevaktsentralen. Den nye legevakten åpnet i henhold til plan i november 2023.
Helseetaten er meget godt fornøyd med både kompetansen, innsatsen og oppdragsforståelsen hos konsulentene Trifid leverte til storbylegevaktprosjektet og til interimsledelse og linjeoppgaver i Helseetatens digitaliseringsarbeid. Vi er takknemlige for det gode samarbeidet vi har hatt med Trifid.