Laster inn side...
  • Norsk Bokmål
  • English
  • Vi må ikke furte – vi må hoppe høyere!

    Når det offentlige beveger seg bort fra middelmådighet og kompetanseuføre, bør vi applaudere!

    Skrevet av


    Jenny Mollung

    Rådgiver

    Jenny har lang erfaring med å støtte toppledere i vanskelige endringsprosesser.

    Tidligere denne måneden gikk Kjetil Thorvik Brun i Abelia ut og hevdet at næringslivets konkurransekraft og innovasjon svekkes fordi offentlig sektor støvsuger markedet for IT-eksperter.

    Min mening er at dette er å adressere feil problem. Det er riktig at det er knapphet på ressurser, men løsningen for næringslivet er ikke å furte over at det offentlige rekrutterer mange og gode ressurser. Tvert imot – ved at det offentlige Norge bygger opp egen kritisk kompetanse vil næringslivets konkurransekraft og innovasjon styrkes.

    Alle vinner på kompetente kunder

    Vi som tjenesteytere i næringslivet lever av å utvikle de beste menneskene. Vi skal alltid levere den beste kvaliteten. Når gode utviklere søker seg til NAV og andre offentlige etater medfører det økt fokus på våre egne leveranser og krav – vi må selv hoppe høyere! At det offentlige beveger seg vekk fra middelmådighet og kompetanseuføre skal vi applaudere.

    Alle aktører, offentlige som private, må selv sitte tett på virksomhetskritisk kunnskap.

    Alle aktører, offentlige som private, må selv sitte tett på virksomhetskritisk kunnskap. Vi er alle enige om at den digitale ledelseskompetansen samlet sett er for svak. Dette løses ved å gjøre selv, fremfor å betale andre for egen tenking. Vi som leverer rådgivningstjenester kan hjelpe våre kunder til å bli enda bedre, utvikle seg videre og ta inn over seg ny kunnskap.

    Vi vinner alle på en mer kompetent kunde. Vår felles motivasjon bør være å levere på samfunnsmålene på en mest effektiv måte til det beste for brukerne.

    Alle må inn i matchen

    NAV har gjort akkurat dette – blitt en mer kompetent kunde gjennom å styrke egen digital kompetanse. Det er feil at næringslivets mulighet til å bidra i omstillingen av Norge minsker – den øker! Alle aktører må gjenoppfinne seg selv, tjenesteytere i næringslivet er intet unntak. Det er ikke et alternativ å reversere utviklingen. Ingen vil vel tilbake til dyre og dårlige tjenester av alle parter rundt bordet?

    I Norge har vi en unik mulighet til å beholde og videreutvikle den skandinaviske modellen. Alle må opp av benken og komme seg inn i matchen. Det offentlige og næringslivet skal sammen utvikle fremtidens digitaliserte Norge – på en billigere og bedre måte, til fordel for brukerne og skattebetalerne. Det betyr at kompetansen bør opp på begge sider av banen.

    Siste innlegg fra fagbloggen

    Avatar

    Vi vil bli flinkere på å bygge intern kultur


    Av Ingunn Carelius, 28. juni 2019

    En bekjennelse fra høyeste hold: Vi er ikke flinke nok til å bygge Trifid som selskap.

    Les mer

    Avatar

    Tre viktige sikkerhetsutfordringer vi må løse


    Av Jan Erik Kulsvehagen, 21. juni 2019

    Det gjøres mye godt arbeid for samfunnssikkerheten i Norge. Men gjøres det nok? Jeg føler meg ikke helt trygg på det.

    Les mer

    Avatar

    Okeida – jeg strøk på eksamen i Prince2


    Av Jenny Mollung, 13. juni 2019

    ...og...Altså...Det er bare sånn jeg er....Ehem.... *kremt*

    Les mer

    Avatar

    Hurra for el-sparkesyklene


    Av Lars Edvardsen, 7. juni 2019

    Er du av dem som ergrer deg over el-sparkesyklene i Oslos gater? Se positivt på det: De er med på å lære oss forbrukere opp i delingsøkonomi.

    Les mer

    Avatar

    Prosjekter må også få klatre i trær


    Av Siri Lin Brekke, 29. mai 2019

    ...men det kreves kompetanse for å klatre trygt.

    Les mer

    Avatar

    Slik merker kundene våre at vi kommer fra Trifid


    Av Unni Tran, 24. mai 2019

    En konsulent er ikke en konsulent. Slik skiller vi i Trifid oss ut fra mengden!

    Les mer