Laster inn side...
  • Norsk Bokmål
  • English
  • Dansk
  • Vi må ikke furte – vi må hoppe høyere!

    Når det offentlige beveger seg bort fra middelmådighet og kompetanseuføre, bør vi applaudere!

    Skrevet av

    Jenny Mollung

    Rådgiver

    Jenny har lang erfaring med å støtte toppledere i vanskelige endringsprosesser.

    Tidligere denne måneden gikk Kjetil Thorvik Brun i Abelia ut og hevdet at næringslivets konkurransekraft og innovasjon svekkes fordi offentlig sektor støvsuger markedet for IT-eksperter.

    Min mening er at dette er å adressere feil problem. Det er riktig at det er knapphet på ressurser, men løsningen for næringslivet er ikke å furte over at det offentlige rekrutterer mange og gode ressurser. Tvert imot – ved at det offentlige Norge bygger opp egen kritisk kompetanse vil næringslivets konkurransekraft og innovasjon styrkes.

    Alle vinner på kompetente kunder

    Vi som tjenesteytere i næringslivet lever av å utvikle de beste menneskene. Vi skal alltid levere den beste kvaliteten. Når gode utviklere søker seg til NAV og andre offentlige etater medfører det økt fokus på våre egne leveranser og krav – vi må selv hoppe høyere! At det offentlige beveger seg vekk fra middelmådighet og kompetanseuføre skal vi applaudere.

    Alle aktører, offentlige som private, må selv sitte tett på virksomhetskritisk kunnskap.

    Alle aktører, offentlige som private, må selv sitte tett på virksomhetskritisk kunnskap. Vi er alle enige om at den digitale ledelseskompetansen samlet sett er for svak. Dette løses ved å gjøre selv, fremfor å betale andre for egen tenking. Vi som leverer rådgivningstjenester kan hjelpe våre kunder til å bli enda bedre, utvikle seg videre og ta inn over seg ny kunnskap.

    Vi vinner alle på en mer kompetent kunde. Vår felles motivasjon bør være å levere på samfunnsmålene på en mest effektiv måte til det beste for brukerne.

    Alle må inn i matchen

    NAV har gjort akkurat dette – blitt en mer kompetent kunde gjennom å styrke egen digital kompetanse. Det er feil at næringslivets mulighet til å bidra i omstillingen av Norge minsker – den øker! Alle aktører må gjenoppfinne seg selv, tjenesteytere i næringslivet er intet unntak. Det er ikke et alternativ å reversere utviklingen. Ingen vil vel tilbake til dyre og dårlige tjenester av alle parter rundt bordet?

    I Norge har vi en unik mulighet til å beholde og videreutvikle den skandinaviske modellen. Alle må opp av benken og komme seg inn i matchen. Det offentlige og næringslivet skal sammen utvikle fremtidens digitaliserte Norge – på en billigere og bedre måte, til fordel for brukerne og skattebetalerne. Det betyr at kompetansen bør opp på begge sider av banen.

    Siste innlegg fra fagbloggen

    Avatar

    Nå går stafettpinnen videre


    Av Ingunn Carelius, 11. november 2019

    Etter tre år som daglig leder av Trifid er det på tide at jeg lar noen andre tar neste etappe.

    Les mer

    Avatar

    En offiser i flatt landskap


    Av Odd Egil Pedersen, 30. oktober 2019

    Det er klart overgangen er stor når man er vant til et strengt hierarki – og så ender opp i Trifids flate landskap.

    Les mer

    Avatar

    En felles medisinsk journal som lar vente på seg


    Av Frode Finne, 23. oktober 2019

    Det høres så enkelt ut: Én felles medisinsk journal for alle pasienter. Men utfordringene står i kø.

    Les mer

    Avatar

    Slik er vi ærlige, modige, hel ved – i praksis


    Av Kristian Tandberg, 18. oktober 2019

    Trifids verdier er ikke kun noe som står på et papir, de gjennomsyrer hvordan vi oppfører oss når vi er på jobben.

    Les mer

    Avatar

    Problemene som følger av flat struktur


    Av Ingunn Carelius, 8. oktober 2019

    Jeg skal være ærlig: En flat struktur er ikke organisasjonsformen som løser alle problemer.

    Les mer

    Avatar

    SIAM, salabim!


    Av Geir Atle Paulsen, 11. september 2019

    Hvis man sitter i suppa med mange forskjellige IKT-leverandører som alle peker på hverandre når digitaliseringsmålene ikke blir nådd, er det bare én ting å gjøre: Kalle inn SIAM-ekspertene.

    Les mer