Laster inn side...
  • Norsk Bokmål
  • English
  • Vi må ikke furte – vi må hoppe høyere!

    Når det offentlige beveger seg bort fra middelmådighet og kompetanseuføre, bør vi applaudere!

    Skrevet av


    Jenny Mollung

    Rådgiver

    Jenny har lang erfaring med å støtte toppledere i vanskelige endringsprosesser.

    Tidligere denne måneden gikk Kjetil Thorvik Brun i Abelia ut og hevdet at næringslivets konkurransekraft og innovasjon svekkes fordi offentlig sektor støvsuger markedet for IT-eksperter.

    Min mening er at dette er å adressere feil problem. Det er riktig at det er knapphet på ressurser, men løsningen for næringslivet er ikke å furte over at det offentlige rekrutterer mange og gode ressurser. Tvert imot – ved at det offentlige Norge bygger opp egen kritisk kompetanse vil næringslivets konkurransekraft og innovasjon styrkes.

    Alle vinner på kompetente kunder

    Vi som tjenesteytere i næringslivet lever av å utvikle de beste menneskene. Vi skal alltid levere den beste kvaliteten. Når gode utviklere søker seg til NAV og andre offentlige etater medfører det økt fokus på våre egne leveranser og krav – vi må selv hoppe høyere! At det offentlige beveger seg vekk fra middelmådighet og kompetanseuføre skal vi applaudere.

    Alle aktører, offentlige som private, må selv sitte tett på virksomhetskritisk kunnskap.

    Alle aktører, offentlige som private, må selv sitte tett på virksomhetskritisk kunnskap. Vi er alle enige om at den digitale ledelseskompetansen samlet sett er for svak. Dette løses ved å gjøre selv, fremfor å betale andre for egen tenking. Vi som leverer rådgivningstjenester kan hjelpe våre kunder til å bli enda bedre, utvikle seg videre og ta inn over seg ny kunnskap.

    Vi vinner alle på en mer kompetent kunde. Vår felles motivasjon bør være å levere på samfunnsmålene på en mest effektiv måte til det beste for brukerne.

    Alle må inn i matchen

    NAV har gjort akkurat dette – blitt en mer kompetent kunde gjennom å styrke egen digital kompetanse. Det er feil at næringslivets mulighet til å bidra i omstillingen av Norge minsker – den øker! Alle aktører må gjenoppfinne seg selv, tjenesteytere i næringslivet er intet unntak. Det er ikke et alternativ å reversere utviklingen. Ingen vil vel tilbake til dyre og dårlige tjenester av alle parter rundt bordet?

    I Norge har vi en unik mulighet til å beholde og videreutvikle den skandinaviske modellen. Alle må opp av benken og komme seg inn i matchen. Det offentlige og næringslivet skal sammen utvikle fremtidens digitaliserte Norge – på en billigere og bedre måte, til fordel for brukerne og skattebetalerne. Det betyr at kompetansen bør opp på begge sider av banen.

    Siste innlegg fra fagbloggen

    Avatar

    Konflikter kan gi nytt liv


    Av Jenny Mollung, 11. april 2019

    Konflikter som oppstår i endringsprosesser kan gjøre en organisasjon syk - eller de kan tilføre ny livskraft. Alt kommer an på hvordan de håndteres av ledelsen.

    Les mer

    Avatar

    Bruk hodet først – rammeverkene etterpå


    Av Ingunn Carelius, 5. april 2019

    Verden er mer komplisert enn rammeverk klarer å ta høyde for. Det er derfor jeg alltid stryker på personlighetstester.

    Les mer

    Avatar

    Hvorfor vi ikke har stillinger i Trifid


    Av Erik Barkovitch, 27. mars 2019

    Hos oss er alle «rådgivere», og det er kun din evne, innsats og vilje som begrenser hva det innebærer.

    Les mer

    Avatar

    Slutt å være et ekorn!


    Av Jenny Mollung, 6. mars 2019

    ...og to andre råd for ledere som vil lykkes med endringsprosesser.

    Les mer

    Avatar

    Det store transportskiftet


    Av Lars Edvardsen, 28. februar 2019

    Måten vi reiser på må endres. Men hvordan? Trifid er med på å finne ut av dette.

    Les mer

    Avatar

    Slik er den neste personen vi ansetter


    Av Ingunn Carelius, 20. februar 2019

    Når vi leter etter Trifids neste rådgiver er det særlig tre ting vi ser etter.

    Les mer