Skrevet av
Rådgiver
Jenny har lang erfaring med å støtte toppledere i vanskelige endringsprosesser.
Tidligere denne måneden gikk Kjetil Thorvik Brun i Abelia ut og hevdet at næringslivets konkurransekraft og innovasjon svekkes fordi offentlig sektor støvsuger markedet for IT-eksperter.
Min mening er at dette er å adressere feil problem. Det er riktig at det er knapphet på ressurser, men løsningen for næringslivet er ikke å furte over at det offentlige rekrutterer mange og gode ressurser. Tvert imot – ved at det offentlige Norge bygger opp egen kritisk kompetanse vil næringslivets konkurransekraft og innovasjon styrkes.
Vi som tjenesteytere i næringslivet lever av å utvikle de beste menneskene. Vi skal alltid levere den beste kvaliteten. Når gode utviklere søker seg til NAV og andre offentlige etater medfører det økt fokus på våre egne leveranser og krav – vi må selv hoppe høyere! At det offentlige beveger seg vekk fra middelmådighet og kompetanseuføre skal vi applaudere.
Alle aktører, offentlige som private, må selv sitte tett på virksomhetskritisk kunnskap.
Alle aktører, offentlige som private, må selv sitte tett på virksomhetskritisk kunnskap. Vi er alle enige om at den digitale ledelseskompetansen samlet sett er for svak. Dette løses ved å gjøre selv, fremfor å betale andre for egen tenking. Vi som leverer rådgivningstjenester kan hjelpe våre kunder til å bli enda bedre, utvikle seg videre og ta inn over seg ny kunnskap.
Vi vinner alle på en mer kompetent kunde. Vår felles motivasjon bør være å levere på samfunnsmålene på en mest effektiv måte til det beste for brukerne.
NAV har gjort akkurat dette – blitt en mer kompetent kunde gjennom å styrke egen digital kompetanse. Det er feil at næringslivets mulighet til å bidra i omstillingen av Norge minsker – den øker! Alle aktører må gjenoppfinne seg selv, tjenesteytere i næringslivet er intet unntak. Det er ikke et alternativ å reversere utviklingen. Ingen vil vel tilbake til dyre og dårlige tjenester av alle parter rundt bordet?
I Norge har vi en unik mulighet til å beholde og videreutvikle den skandinaviske modellen. Alle må opp av benken og komme seg inn i matchen. Det offentlige og næringslivet skal sammen utvikle fremtidens digitaliserte Norge – på en billigere og bedre måte, til fordel for brukerne og skattebetalerne. Det betyr at kompetansen bør opp på begge sider av banen.
Av Ingunn Carelius, 20. februar 2019
Når vi leter etter Trifids neste rådgiver er det særlig tre ting vi ser etter.
Av Nicklas Holm, 13. februar 2019
Hos Trifid tror vi på det å lære av andre. Å lære av kollegaene våre i Trifid, av andre flinke folk eller av kunder.
Av Frederic Skolmen, 6. februar 2019
Lave kunnskaper og frykt for å gjøre feil gjør prisen høy når det offentlige skal kjøpe inn varer og tjenester.
Av Jenny Mollung, 24. januar 2019
For å få suksess, må du slippe opp på kontrollen.
Av Jenny Mollung, 22. november 2018
Når det offentlige beveger seg bort fra middelmådighet og kompetanseuføre, bør vi applaudere!
Av Ingunn Carelius, 16. oktober 2018
En bedriftseier ville antagelig ikke latt elektrikeren bestemme strategi for bedriften sin. Så hvorfor finnes det fortsatt digitaliseringsdirektører i ledergruppene?