Laster inn side...
  • Norsk Bokmål
  • English
  • Dansk
  • Slutt å være et ekorn!

    ...og to andre råd for ledere som vil lykkes med endringsprosesser.

    Skrevet av

    Jenny Mollung

    Rådgiver

    Jenny har lang erfaring med å støtte toppledere i vanskelige endringsprosesser.

    Ledere og ledergrupper har oftest en sterk vilje til å skape en ny fremtid til det beste for sine brukere eller kunder.

    Men noen ganger blir ønsket om forbedring forstyrret. Organisasjoner kan oppleve at de blir tvunget ut i store endringer av eksterne krefter. Det kan for eksempel dreie seg om mediaskandaler, endrede politiske rammevilkår eller disrupsjon i markeder slik man kjenner dem. Noen ganger kan endringer også komme innenfra, når det vokser frem et kraftig internt trykk på endring av bemanning, kompetanse, reprioritering av ressurser  eller lederskap.

    Vanskelig å løfte blikket

    For å klare de krevende oppgavene og tidene som slike store endringer genererer er det viktig at særlig toppledergruppen fungerer som sterkt strategisk team med en høy gjennomføringsevne.

    De fleste ledergrupper jeg har møtt på min vei har strevd med at de er altfor lite strategiske.

    Det høres ut som en selvfølge. Men det er det ikke. De fleste ledergrupper jeg har møtt på min vei har strevd med at de er altfor lite strategiske. De dykker ned i detaljer, samler inn mengder med informasjon og søker avgrensede løsninger som langsiktig ikke er det beste for organisasjonen.

    Et økt endringstrykk krever noe annet av toppledergruppen enn normaltilstanden. Det gjelder indre effektivitet, individuell utvikling og ikke minst evnen til å gi tydelige budskap til organisasjonen.

    Det å løfte frem det viktigste for organisasjonen som helhet, og behov på tvers, krever klokskap, mot og strategisk tenkning. Toppledergruppen må skape et driv og et ønske i underliggende ledergrupper om å fokusere på det viktige, prioritere ressurser og levere resultater.

    De viktige tre rådene

    Når jeg jobber med ledergrupper i endringsprosesser, er det særlig tre råd som går igjen. Dette anser jeg som avgjørende for å løfte en ledergruppe til det nivået de må være på for å komme i mål med endringsprosessene:

    Ekorn som spiser nøtt

    Ledere som bruker alle kreftene på å samle inn informasjon, kommer aldri i mål med endringsprosesser. (Foto: Pixabay)

    1. Ikke vær et ekorn
    Innsamling av mer og mer informasjon gir ikke nødvendigvis informasjon om hvilken retning dere skal gå. Du kommer aldri dit at du føler du har all informasjonen. Sett deg heller et mål, og sørg for å ha sånn passe mye info for å jobbe faktabasert mot målet.

    2. Pass på å ikke bli for nærsynt
    Ledergruppen må tenke langsiktig og strategisk – og det er umulig om man henger fast i detaljene. La organisasjonen håndtere dem.

    3. Vend blikket i riktig retning
    Konsentrer deg om å rette blikket skrått fremover og oppover. Kortsiktig styring er kanskje momentant tilfredsstillende ved at du føler at du får gjort noe. Men det går an å holde to tanker i hodet samtidig!

    Som leder må du selge en positiv fremtid til de som skal hjelpe deg å nå målet i den andre enden av endringsprosessen. Jeg har sterk tro på lederskap og verdien det skaper for helheten. I større omstillinger og endringer av virksomheter koker dette ned til gode målbilder og transformasjoner med et positivt fortegn. God nok faktabasert jobbing preget av enkelthet, tydelighet og gjennomsiktighet er viktig for å oppnå resultater i komplekse virksomheter.

    Dette må gå hånd i hånd med god kommunikasjon og en helhetlig formidling av retning. Slik bringer vi samfunnet fremover.

     

    Siste innlegg fra fagbloggen

    Avatar

    Nå går stafettpinnen videre


    Av Ingunn Carelius, 11. november 2019

    Etter tre år som daglig leder av Trifid er det på tide at jeg lar noen andre tar neste etappe.

    Les mer

    Avatar

    En offiser i flatt landskap


    Av Odd Egil Pedersen, 30. oktober 2019

    Det er klart overgangen er stor når man er vant til et strengt hierarki – og så ender opp i Trifids flate landskap.

    Les mer

    Avatar

    En felles medisinsk journal som lar vente på seg


    Av Frode Finne, 23. oktober 2019

    Det høres så enkelt ut: Én felles medisinsk journal for alle pasienter. Men utfordringene står i kø.

    Les mer

    Avatar

    Slik er vi ærlige, modige, hel ved – i praksis


    Av Kristian Tandberg, 18. oktober 2019

    Trifids verdier er ikke kun noe som står på et papir, de gjennomsyrer hvordan vi oppfører oss når vi er på jobben.

    Les mer

    Avatar

    Problemene som følger av flat struktur


    Av Ingunn Carelius, 8. oktober 2019

    Jeg skal være ærlig: En flat struktur er ikke organisasjonsformen som løser alle problemer.

    Les mer

    Avatar

    SIAM, salabim!


    Av Geir Atle Paulsen, 11. september 2019

    Hvis man sitter i suppa med mange forskjellige IKT-leverandører som alle peker på hverandre når digitaliseringsmålene ikke blir nådd, er det bare én ting å gjøre: Kalle inn SIAM-ekspertene.

    Les mer