Laster inn side...
  • Norsk Bokmål
  • English
  • Dansk
  • Slik tjener vi på å jobbe gratis for startups

    Hos Trifid tror vi på det å lære av andre. Å lære av kollegaene våre i Trifid, av andre flinke folk eller av kunder.

    Skrevet av

    Nicklas Holm

    Rådgiver

    Nicklas har tidligere startet opp flere selskaper selv. Som rådgiver i Trifid hjelper han andre med å bli mer innovative.

    For mange etablerte organisasjoner kan det være særlig verdifullt å lære om hva man kan få til i en liten, modig og smidig startup.

    Dette kan startups lære oss

    Når vi leies inn som konsulenter av større organisasjoner dreier utfordringen seg ofte om å hjelpe til å tilpasse organisasjonen til en ny virkelighet.

    Når vi hjelper andre opp, har vi selv også stor nytte av det. (Foto: DepositPhotos)

    Noen ganger er det snakk om å utvikle nye produkter eller å snu forretningsmodellen på hodet for å kunne konkurrere om nye kunder eller i nye markedssegmenter. Andre ganger ønsker organisasjonen å arbeide mer effektivt. Da ser vi gjerne på digitalisering av organisasjon, prosess og produkter.

    Men det å se nye muligheter krever at vi klarer å se bort fra iboende begrensninger. Det er mye vanskeligere enn det høres ut som! Det gjelder særlig i organisasjoner der man må ta hensyn til gamle systemer, prosesser og andre begrensninger.

    I en startup derimot, er det mulig å lage ting helt fra bunn av. Ingenting er gitt, alt er mulig! Dette er en luksus som de fleste større organisasjoner ikke har.

    Det er her vi mener det er fruktbart å se på hvilken viktig rolle startups kan spille for etablerte organisasjoner og for oss som leies inn av dem. Når virkeligheten til disse selskapene utfordres og påvirkes av økosystemet rundt seg, har vi noe å lære av de som jobber i samme økosystem uten tilsvarende begrensninger.

    Spennende arbeidsoppgaver for konsulentene

    De etablerte selskapene kan altså enten holde seg ved hjørneflagget eller komme seg inn i kampen ved å være nysgjerrige på startups for å bedre forstå fremtidens virkelighet.

    Om det er god butikk for oss å jobbe gratis? På kort sikt; antagelig ikke. Men på lang sikt tror vi både kundene våre, samfunnet og vi selv vil tjene på det.

    Om det er god butikk for oss å jobbe gratis? På kort sikt; antagelig ikke.

    Ikke minst for de ansatte i Trifid, som synes det er gøy å jobbe med startups som bruker det siste av teknologi og utfordrer virkeligheten. Samtidig synes våre andre kunder at det er veldig spennende å høre hva som skjer i startup-verdenen.

    I Trifid er det viktig å være modig. Det å våge å satse på noe som kanskje gir avkastning en gang i fremtiden treffer veldig godt på det.

    Om du er nysgjerrig på å høre litt mer om hvordan vi jobber med startups eller hva som skjer i startup-verden så er du velkommen innom kontoret vårt for en kaffe og en prat.

    Siste innlegg fra fagbloggen

    Avatar

    Nå går stafettpinnen videre


    Av Ingunn Carelius, 11. november 2019

    Etter tre år som daglig leder av Trifid er det på tide at jeg lar noen andre tar neste etappe.

    Les mer

    Avatar

    En offiser i flatt landskap


    Av Odd Egil Pedersen, 30. oktober 2019

    Det er klart overgangen er stor når man er vant til et strengt hierarki – og så ender opp i Trifids flate landskap.

    Les mer

    Avatar

    En felles medisinsk journal som lar vente på seg


    Av Frode Finne, 23. oktober 2019

    Det høres så enkelt ut: Én felles medisinsk journal for alle pasienter. Men utfordringene står i kø.

    Les mer

    Avatar

    Slik er vi ærlige, modige, hel ved – i praksis


    Av Kristian Tandberg, 18. oktober 2019

    Trifids verdier er ikke kun noe som står på et papir, de gjennomsyrer hvordan vi oppfører oss når vi er på jobben.

    Les mer

    Avatar

    Problemene som følger av flat struktur


    Av Ingunn Carelius, 8. oktober 2019

    Jeg skal være ærlig: En flat struktur er ikke organisasjonsformen som løser alle problemer.

    Les mer

    Avatar

    SIAM, salabim!


    Av Geir Atle Paulsen, 11. september 2019

    Hvis man sitter i suppa med mange forskjellige IKT-leverandører som alle peker på hverandre når digitaliseringsmålene ikke blir nådd, er det bare én ting å gjøre: Kalle inn SIAM-ekspertene.

    Les mer