Laster inn side...
  • Norsk Bokmål
  • English
  • Dansk
  • Slik merker kundene våre at vi kommer fra Trifid

    En konsulent er ikke en konsulent. Slik skiller vi i Trifid oss ut fra mengden!

    Skrevet av

    Unni Tran

    Rådgiver

    Unni har lang erfaring som rådgiver i digitaliseringsprosjekter i offentlig og privat sektor.

    Konsulent. Smak på ordet. De fleste som ikke er i samme bransje ser for seg en person i drakt eller dress, som snakker i koder og som alltid vet best. Jobber du et sted som leier inn konsulenter, kan du kanskje lukte dem på lang avstand – de som kommer “utenfra” og som liksom ikke sklir helt inn.

    Men det er ikke alltid sånn! Vi som jobber i Trifid liker å tro at vi skiller oss litt ut. Og det er nok ikke bare sånn at vi tror det selv heller – vi får stadig høre det av kunder og andre konsulent-kollegaer.

    Jeg har hørt at noen konsulenter snakker så fort at mottakeren får høy puls. Vi er ikke helt der.

    For tiden jobber jeg i et program i et team sammen med to andre kollegaer fra Trifid. Dette er et program som har pågått lenge, og det er mange konsulenthus inne. Faktisk er det opp mot 15 forskjellige konsulenthus som deltar i programmet, og da blir vi stolte hver gang noen nevner at vi i Trifid skiller oss ut.

    Hva det er som gjør oss annerledes? Jeg tror det er fire ting:

    1. Vi bruker kun konsulentspråk der det passer seg

    Det er typisk at konsulenthus har høyt fokus på metodikk og det faglige. Mange konsulenter bruker begreper fra disse metodikkene, ofte kjent som konsulentspråk, en del i møter og lignende. Noen bruker også konsulentspråket i lunsjsamtaler. Men vi rådgiverne fra Trifid prøver å være bevisste på å kun bruke konsulentspråk der det passer seg, og kun når alle deltakerne i møtet snakker det samme språket flytende.

    2. Vi er opptatt av samspillet

    Vi tre fra Trifid kom sammen inn i programmet, men har vært bevisste på at det ikke er “oss” mot “dem”. Helt fra starten av har vi fokusert på å ikke skape noe konkurranse mellom programdeltakerne, men heller bidra til godt samspill og samhold. Vi må jobbe sammen for å levere, det er den eneste måten vi kan få det til på.

    3. Vi er jordnære og enkle å snakke med

    Trifid-rådgivere er hel ved – det ligger i verdiene våre. Vi merker det gjør at vi tiltrekker oss folk, og de deler ting med oss. Jeg tror det rett og slett er fordi vi er jordnære og mottakelige, vi ønsker å lytte og hjelpe til.

    4. Vi snakker verken høyest eller raskest

    Jeg har hørt at noen konsulenter snakker så fort at mottakeren får høy puls. Vi er ikke helt der. Trifid-rådgivere snakker verken raskest eller høyest i møterommene. Vi vet at det er nå man lytter at man lærer, og det er nettopp det vi må gjøre for å bistå kunden best. Vi må forstå jobbhverdagene deres, utfordringene de har, og hvordan vi kan forbedre dette. Dette gjør man best ved å lytte og spørre, ikke ved å prate høyt og fort.

    Siste innlegg fra fagbloggen

    Avatar

    Nå går stafettpinnen videre


    Av Ingunn Carelius, 11. november 2019

    Etter tre år som daglig leder av Trifid er det på tide at jeg lar noen andre tar neste etappe.

    Les mer

    Avatar

    En offiser i flatt landskap


    Av Odd Egil Pedersen, 30. oktober 2019

    Det er klart overgangen er stor når man er vant til et strengt hierarki – og så ender opp i Trifids flate landskap.

    Les mer

    Avatar

    En felles medisinsk journal som lar vente på seg


    Av Frode Finne, 23. oktober 2019

    Det høres så enkelt ut: Én felles medisinsk journal for alle pasienter. Men utfordringene står i kø.

    Les mer

    Avatar

    Slik er vi ærlige, modige, hel ved – i praksis


    Av Kristian Tandberg, 18. oktober 2019

    Trifids verdier er ikke kun noe som står på et papir, de gjennomsyrer hvordan vi oppfører oss når vi er på jobben.

    Les mer

    Avatar

    Problemene som følger av flat struktur


    Av Ingunn Carelius, 8. oktober 2019

    Jeg skal være ærlig: En flat struktur er ikke organisasjonsformen som løser alle problemer.

    Les mer

    Avatar

    SIAM, salabim!


    Av Geir Atle Paulsen, 11. september 2019

    Hvis man sitter i suppa med mange forskjellige IKT-leverandører som alle peker på hverandre når digitaliseringsmålene ikke blir nådd, er det bare én ting å gjøre: Kalle inn SIAM-ekspertene.

    Les mer