Laster inn side...
  • Norsk Bokmål
  • English
  • Du trenger ikke digitaliseringsdirektøren

    En bedriftseier ville antagelig ikke latt elektrikeren bestemme strategi for bedriften sin. Så hvorfor finnes det fortsatt digitaliseringsdirektører i ledergruppene?

    Skrevet av


    Ingunn Carelius

    Daglig leder

    Ingunn har mer enn 15 års erfaring med hvordan man best bruker teknologi i organisasjoner.

    La meg utdype hvorfor jeg stiller spørsmålet ovenfor. Som kontorbruker vet jeg nemlig hvor skrivebordslampa mi skal stå. Jeg kan fortelle elektrikeren hvor jeg vil ha den, og han kan gi meg råd om at den bør plasseres litt til venstre, siden jeg er høyrehendt. Han kan også fortelle meg om begrensninger rundt stikkontakter som gjør at jeg må tenke annerledes. Men selv om elektrikeren vet mye om sitt fag, trenger jeg han ikke inn i ledergruppen min for å bestemme strategisk retning på lyssettingen i kontorlokalet!

    Selv om elektrikeren vet mye om sitt fag, trenger jeg han ikke inn i ledergruppen min for å bestemme strategisk retning på lyssettingen i kontorlokalet.

    Likevel er det nettopp dette mange store virksomheter fortsatt gjør i dag. De heter bare ikke «elektriker», de heter for eksempel «digitaliseringsdirektør» eller «digitaliseringsleder» og har gjerne egne digitaliseringsavdelinger.

    Lys i lampa er det viktigste

    Min påstand er: Digitalisering handler ikke om annet enn ledninger – det er fortsatt det å få lys i lampa som er viktig. Og selv om digitalisering er åpenbart mer komplekst og med flere muligheter enn elektrisitet, må vi ikke gå i den fella at vi betrakter det som noe annet enn et verktøy. Det er fortsatt kjernevirksomheten som gir verdi. Kjernevirksomheten kan for eksempel være å selge et produkt eller en tjeneste til kundene dine. Alternativt ytes en tjeneste til publikum hvis du er en offentlig etat.

    For å skape et konkurransefortrinn kan ny teknologi brukes til å kommunisere bedre med kundene, eller selge bedre og nye produkter. Det er flere eksempler på banker, hoteller og flyselskaper som har klart dette. Men til tross for at disse skaper en bedre kundeopplevelse enn konkurrentene, er ikke kjernen i det som selges nødvendigvis annerledes. Folk har fortsatt lån, vi trenger en seng å sove i på reise eller et fly som frakter oss fra A til B.

    Digitalisering handler ikke om annet enn ledninger – det er fortsatt det å få lys i lampa som er viktig.

    Ledelsen må sette premissene

    Det betyr at kjernen i de produktene og tjenesten bedriften selger fortsatt må eies av den øverste ledelsen og av de fagavdelingene som setter opp flylogistikken, beslutter finansprodukter eller vurderer hvilket segment hotellet skal legge seg på. De må sette premissene. Ikke den personen i selskapet som har best greie på teknologi.

    Jeg som leder må være den som bestemmer at vi skal ha en lampe, og hvor den skal stå – etter å ha fått gode råd fra elektrikeren med fagkunnskap. Glem aldri å la kjernevirksomhet og kjerneprosesser sette agendaen. La ikke digitaliseringsdirektøren komme på organisasjonskartet.

    Siste innlegg fra fagbloggen

    Avatar

    Slik er den neste personen vi ansetter


    Av Ingunn Carelius, 20. februar 2019

    Når vi leter etter Trifids neste rådgiver er det særlig tre ting vi ser etter.

    Les mer

    Avatar

    Slik tjener vi på å jobbe gratis for startups


    Av Nicklas Holm, 13. februar 2019

    Hos Trifid tror vi på det å lære av andre. Å lære av kollegaene våre i Trifid, av andre flinke folk eller av kunder.

    Les mer

    Avatar

    Dårlige bestillinger koster samfunnet milliarder


    Av Frederic Skolmen, 6. februar 2019

    Lave kunnskaper og frykt for å gjøre feil gjør prisen høy når det offentlige skal kjøpe inn varer og tjenester.

    Les mer

    Avatar

    3 steg du må ta for å lykkes som leder i 2019


    Av Jenny Mollung, 24. januar 2019

    For å få suksess, må du slippe opp på kontrollen.

    Les mer

    Avatar

    Vi må ikke furte – vi må hoppe høyere!


    Av Jenny Mollung, 22. november 2018

    Når det offentlige beveger seg bort fra middelmådighet og kompetanseuføre, bør vi applaudere!

    Les mer

    Avatar

    Du trenger ikke digitaliseringsdirektøren


    Av Ingunn Carelius, 16. oktober 2018

    En bedriftseier ville antagelig ikke latt elektrikeren bestemme strategi for bedriften sin. Så hvorfor finnes det fortsatt digitaliseringsdirektører i ledergruppene?

    Les mer