Laster inn side...
  • Norsk Bokmål
  • English
  • Dansk
  • Du trenger ikke digitaliseringsdirektøren

    En bedriftseier ville antagelig ikke latt elektrikeren bestemme strategi for bedriften sin. Så hvorfor finnes det fortsatt digitaliseringsdirektører i ledergruppene?

    Skrevet av

    Ingunn Carelius

    Daglig leder

    Ingunn har mer enn 15 års erfaring med hvordan man best bruker teknologi i organisasjoner.

    La meg utdype hvorfor jeg stiller spørsmålet ovenfor. Som kontorbruker vet jeg nemlig hvor skrivebordslampa mi skal stå. Jeg kan fortelle elektrikeren hvor jeg vil ha den, og han kan gi meg råd om at den bør plasseres litt til venstre, siden jeg er høyrehendt. Han kan også fortelle meg om begrensninger rundt stikkontakter som gjør at jeg må tenke annerledes. Men selv om elektrikeren vet mye om sitt fag, trenger jeg han ikke inn i ledergruppen min for å bestemme strategisk retning på lyssettingen i kontorlokalet!

    Selv om elektrikeren vet mye om sitt fag, trenger jeg han ikke inn i ledergruppen min for å bestemme strategisk retning på lyssettingen i kontorlokalet.

    Likevel er det nettopp dette mange store virksomheter fortsatt gjør i dag. De heter bare ikke «elektriker», de heter for eksempel «digitaliseringsdirektør» eller «digitaliseringsleder» og har gjerne egne digitaliseringsavdelinger.

    Lys i lampa er det viktigste

    Min påstand er: Digitalisering handler ikke om annet enn ledninger – det er fortsatt det å få lys i lampa som er viktig. Og selv om digitalisering er åpenbart mer komplekst og med flere muligheter enn elektrisitet, må vi ikke gå i den fella at vi betrakter det som noe annet enn et verktøy. Det er fortsatt kjernevirksomheten som gir verdi. Kjernevirksomheten kan for eksempel være å selge et produkt eller en tjeneste til kundene dine. Alternativt ytes en tjeneste til publikum hvis du er en offentlig etat.

    For å skape et konkurransefortrinn kan ny teknologi brukes til å kommunisere bedre med kundene, eller selge bedre og nye produkter. Det er flere eksempler på banker, hoteller og flyselskaper som har klart dette. Men til tross for at disse skaper en bedre kundeopplevelse enn konkurrentene, er ikke kjernen i det som selges nødvendigvis annerledes. Folk har fortsatt lån, vi trenger en seng å sove i på reise eller et fly som frakter oss fra A til B.

    Digitalisering handler ikke om annet enn ledninger – det er fortsatt det å få lys i lampa som er viktig.

    Ledelsen må sette premissene

    Det betyr at kjernen i de produktene og tjenesten bedriften selger fortsatt må eies av den øverste ledelsen og av de fagavdelingene som setter opp flylogistikken, beslutter finansprodukter eller vurderer hvilket segment hotellet skal legge seg på. De må sette premissene. Ikke den personen i selskapet som har best greie på teknologi.

    Jeg som leder må være den som bestemmer at vi skal ha en lampe, og hvor den skal stå – etter å ha fått gode råd fra elektrikeren med fagkunnskap. Glem aldri å la kjernevirksomhet og kjerneprosesser sette agendaen. La ikke digitaliseringsdirektøren komme på organisasjonskartet.

    Siste innlegg fra fagbloggen

    Avatar

    Nå går stafettpinnen videre


    Av Ingunn Carelius, 11. november 2019

    Etter tre år som daglig leder av Trifid er det på tide at jeg lar noen andre tar neste etappe.

    Les mer

    Avatar

    En offiser i flatt landskap


    Av Odd Egil Pedersen, 30. oktober 2019

    Det er klart overgangen er stor når man er vant til et strengt hierarki – og så ender opp i Trifids flate landskap.

    Les mer

    Avatar

    En felles medisinsk journal som lar vente på seg


    Av Frode Finne, 23. oktober 2019

    Det høres så enkelt ut: Én felles medisinsk journal for alle pasienter. Men utfordringene står i kø.

    Les mer

    Avatar

    Slik er vi ærlige, modige, hel ved – i praksis


    Av Kristian Tandberg, 18. oktober 2019

    Trifids verdier er ikke kun noe som står på et papir, de gjennomsyrer hvordan vi oppfører oss når vi er på jobben.

    Les mer

    Avatar

    Problemene som følger av flat struktur


    Av Ingunn Carelius, 8. oktober 2019

    Jeg skal være ærlig: En flat struktur er ikke organisasjonsformen som løser alle problemer.

    Les mer

    Avatar

    SIAM, salabim!


    Av Geir Atle Paulsen, 11. september 2019

    Hvis man sitter i suppa med mange forskjellige IKT-leverandører som alle peker på hverandre når digitaliseringsmålene ikke blir nådd, er det bare én ting å gjøre: Kalle inn SIAM-ekspertene.

    Les mer