Laster inn side...
  • Norsk Bokmål
  • English
  • Du trenger ikke digitaliseringsdirektøren

    En bedriftseier ville antagelig ikke latt elektrikeren bestemme strategi for bedriften sin. Så hvorfor finnes det fortsatt digitaliseringsdirektører i ledergruppene?

    Skrevet av


    Ingunn Carelius

    Daglig leder

    Ingunn har mer enn 15 års erfaring med hvordan man best bruker teknologi i organisasjoner.

    La meg utdype hvorfor jeg stiller spørsmålet ovenfor. Som kontorbruker vet jeg nemlig hvor skrivebordslampa mi skal stå. Jeg kan fortelle elektrikeren hvor jeg vil ha den, og han kan gi meg råd om at den bør plasseres litt til venstre, siden jeg er høyrehendt. Han kan også fortelle meg om begrensninger rundt stikkontakter som gjør at jeg må tenke annerledes. Men selv om elektrikeren vet mye om sitt fag, trenger jeg han ikke inn i ledergruppen min for å bestemme strategisk retning på lyssettingen i kontorlokalet!

    Selv om elektrikeren vet mye om sitt fag, trenger jeg han ikke inn i ledergruppen min for å bestemme strategisk retning på lyssettingen i kontorlokalet.

    Likevel er det nettopp dette mange store virksomheter fortsatt gjør i dag. De heter bare ikke «elektriker», de heter for eksempel «digitaliseringsdirektør» eller «digitaliseringsleder» og har gjerne egne digitaliseringsavdelinger.

    Lys i lampa er det viktigste

    Min påstand er: Digitalisering handler ikke om annet enn ledninger – det er fortsatt det å få lys i lampa som er viktig. Og selv om digitalisering er åpenbart mer komplekst og med flere muligheter enn elektrisitet, må vi ikke gå i den fella at vi betrakter det som noe annet enn et verktøy. Det er fortsatt kjernevirksomheten som gir verdi. Kjernevirksomheten kan for eksempel være å selge et produkt eller en tjeneste til kundene dine. Alternativt ytes en tjeneste til publikum hvis du er en offentlig etat.

    For å skape et konkurransefortrinn kan ny teknologi brukes til å kommunisere bedre med kundene, eller selge bedre og nye produkter. Det er flere eksempler på banker, hoteller og flyselskaper som har klart dette. Men til tross for at disse skaper en bedre kundeopplevelse enn konkurrentene, er ikke kjernen i det som selges nødvendigvis annerledes. Folk har fortsatt lån, vi trenger en seng å sove i på reise eller et fly som frakter oss fra A til B.

    Digitalisering handler ikke om annet enn ledninger – det er fortsatt det å få lys i lampa som er viktig.

    Ledelsen må sette premissene

    Det betyr at kjernen i de produktene og tjenesten bedriften selger fortsatt må eies av den øverste ledelsen og av de fagavdelingene som setter opp flylogistikken, beslutter finansprodukter eller vurderer hvilket segment hotellet skal legge seg på. De må sette premissene. Ikke den personen i selskapet som har best greie på teknologi.

    Jeg som leder må være den som bestemmer at vi skal ha en lampe, og hvor den skal stå – etter å ha fått gode råd fra elektrikeren med fagkunnskap. Glem aldri å la kjernevirksomhet og kjerneprosesser sette agendaen. La ikke digitaliseringsdirektøren komme på organisasjonskartet.

    Siste innlegg fra fagbloggen

    Avatar

    Vi vil bli flinkere på å bygge intern kultur


    Av Ingunn Carelius, 28. juni 2019

    En bekjennelse fra høyeste hold: Vi er ikke flinke nok til å bygge Trifid som selskap.

    Les mer

    Avatar

    Tre viktige sikkerhetsutfordringer vi må løse


    Av Jan Erik Kulsvehagen, 21. juni 2019

    Det gjøres mye godt arbeid for samfunnssikkerheten i Norge. Men gjøres det nok? Jeg føler meg ikke helt trygg på det.

    Les mer

    Avatar

    Okeida – jeg strøk på eksamen i Prince2


    Av Jenny Mollung, 13. juni 2019

    ...og...Altså...Det er bare sånn jeg er....Ehem.... *kremt*

    Les mer

    Avatar

    Hurra for el-sparkesyklene


    Av Lars Edvardsen, 7. juni 2019

    Er du av dem som ergrer deg over el-sparkesyklene i Oslos gater? Se positivt på det: De er med på å lære oss forbrukere opp i delingsøkonomi.

    Les mer

    Avatar

    Prosjekter må også få klatre i trær


    Av Siri Lin Brekke, 29. mai 2019

    ...men det kreves kompetanse for å klatre trygt.

    Les mer

    Avatar

    Slik merker kundene våre at vi kommer fra Trifid


    Av Unni Tran, 24. mai 2019

    En konsulent er ikke en konsulent. Slik skiller vi i Trifid oss ut fra mengden!

    Les mer