Laster inn side...
  • Norsk Bokmål
  • English
  • Det store transportskiftet

    Måten vi reiser på må endres. Men hvordan? Trifid er med på å finne ut av dette.

    Skrevet av


    Lars Edvardsen

    Rådgiver

    Lars har doktorgrad fra NTNU og holder stadig foredrag i inn- og utland om skyløsninger, metadata og datakvalitet.

    For 150 år siden bodde man på jobben. Nesten bokstavelig talt. De fleste bodde innen gangavstand til jobben.

    Da transportalternativer som sykkel, buss, tog og bil ble allment tilgjengelige, ble det mulig for folk å bo lenger unna jobben. Dermed ble pendling til jobben noe vi begynte med.

    Muligheten for pendling åpnet for bedre boforhold for mange, men var også starten på miljø- og logistikkutfordringene vi møter i dag.

    Trafikkforstoppelse

    For når flere må bruke veiene for å komme til jobben, blir de fylt opp. Resultatet er trafikkforstoppelse.

    Biler i trafikk-kork

    Det er ikke plass til alle på veiene. Da må vi tenke smart! (Foto: Depositphotos)

    Det hjelper heller ikke alltid å velge kollektivtransport: Togene er smekkfulle og sliter med gammel infrastruktur og maskinell. Buss, trikk og t-bane er overfylte i rushtidene.

    Ruter kjenner på denne utfordringen hver dag. Det er dessverre ikke så enkelt som at man bare kan sette opp flere avganger. Flere kjøretøy på veien betyr enda mindre plass på veien.

    For å konvertere en bilist til å bli kollektivbruker går ikke på dagen. Faktorer som vaner, tilgjengelighet, pålitelighet og komfort spiller inn.

    Smartere transport

    For tiden jobber Ruter, Statens vegvesen og Bymiljøetaten i Oslo kommune med å løse disse utfordringene i prosjektet STOR (Smartere transport i Oslo-regionen).

    Vi i Trifid er så heldige å få være med i dette prosjektet, der vi både ser på det store bildet og sørger for at de små detaljene kommer på plass.

    I prosjektet ser vi på tiltak som:

    • Innføring av mobilitetshuber, hvor reisende kan ta kollektivtransport, men også hente en bysykkel, bysparkesykkel eller leie en elbil.
    • Selvkjørende busser som kan supplere kollektivtilbudet ved å kjøre oftere og nærmere der folk faktisk bor.
    • Innfartsparkering utenfor Oslo, hvor bilister kan sette fra seg bilen gratis og hvor Ruter setter opp flere busser enn tidligere. Disse bussene som kjører fortere inn til Oslo sentrum enn det biler gjør.

    Trifid bistår i dette og andre prosjekter under Statens vegvesen med prosjektledelse, programledelse og løsningsarkitekt.

    Stor utfordring

    Til tross for at det kan være strevsomt å komme seg til jobb, fortsetter Stor-Oslo å vokse i rekordfart. Bare siden år 2000 har antall beboere økt med hele 33%. Det er folk som trenger transport til jobben, skolen, barnehagen, butikken og sosialt.

    Enkelte bilister kan om kort tid vente seg en vesentlig økning i kjørekostnadene.

    Den store pisken til Oslo bystyre slår til i sommer når de nye bomringene innføres. Oppheving av bompenger for elbiler ligger også på trappene. Enkelte bilister kan om kort tid vente seg en vesentlig økning i kjørekostnadene.

    Om politikernes mål om redusert bilbruk slår til, hva er alternativene? Toget er fullt. Trikken er full. Bussen er full. Og det er før konverterte bilister stiller seg opp på holdeplassen.

    Det er en stor utfordring vi får bryne oss på i dette prosjektet. Lykkes ikke transportskiftet, kan dette være starten på en storskala utflytting av arbeidsplasser og hjem fra Oslo.

     

    Siste innlegg fra fagbloggen

    Avatar

    Slutt å være et ekorn!


    Av Jenny Mollung, 6. mars 2019

    ...og to andre råd for ledere som vil lykkes med endringsprosesser.

    Les mer

    Avatar

    Det store transportskiftet


    Av Lars Edvardsen, 28. februar 2019

    Måten vi reiser på må endres. Men hvordan? Trifid er med på å finne ut av dette.

    Les mer

    Avatar

    Slik er den neste personen vi ansetter


    Av Ingunn Carelius, 20. februar 2019

    Når vi leter etter Trifids neste rådgiver er det særlig tre ting vi ser etter.

    Les mer

    Avatar

    Slik tjener vi på å jobbe gratis for startups


    Av Nicklas Holm, 13. februar 2019

    Hos Trifid tror vi på det å lære av andre. Å lære av kollegaene våre i Trifid, av andre flinke folk eller av kunder.

    Les mer

    Avatar

    Dårlige bestillinger koster samfunnet milliarder


    Av Frederic Skolmen, 6. februar 2019

    Lave kunnskaper og frykt for å gjøre feil gjør prisen høy når det offentlige skal kjøpe inn varer og tjenester.

    Les mer

    Avatar

    3 steg du må ta for å lykkes som leder i 2019


    Av Jenny Mollung, 24. januar 2019

    For å få suksess, må du slippe opp på kontrollen.

    Les mer