Laster inn side...
  • Norsk Bokmål
  • English
  • Dansk
  • Det store transportskiftet

    Måten vi reiser på må endres. Men hvordan? Trifid er med på å finne ut av dette.

    Skrevet av

    Lars Edvardsen

    Rådgiver

    Lars har doktorgrad fra NTNU og holder stadig foredrag i inn- og utland om skyløsninger, metadata og datakvalitet.

    For 150 år siden bodde man på jobben. Nesten bokstavelig talt. De fleste bodde innen gangavstand til jobben.

    Da transportalternativer som sykkel, buss, tog og bil ble allment tilgjengelige, ble det mulig for folk å bo lenger unna jobben. Dermed ble pendling til jobben noe vi begynte med.

    Muligheten for pendling åpnet for bedre boforhold for mange, men var også starten på miljø- og logistikkutfordringene vi møter i dag.

    Trafikkforstoppelse

    For når flere må bruke veiene for å komme til jobben, blir de fylt opp. Resultatet er trafikkforstoppelse.

    Biler i trafikk-kork

    Det er ikke plass til alle på veiene. Da må vi tenke smart! (Foto: Depositphotos)

    Det hjelper heller ikke alltid å velge kollektivtransport: Togene er smekkfulle og sliter med gammel infrastruktur og maskinell. Buss, trikk og t-bane er overfylte i rushtidene.

    Ruter kjenner på denne utfordringen hver dag. Det er dessverre ikke så enkelt som at man bare kan sette opp flere avganger. Flere kjøretøy på veien betyr enda mindre plass på veien.

    For å konvertere en bilist til å bli kollektivbruker går ikke på dagen. Faktorer som vaner, tilgjengelighet, pålitelighet og komfort spiller inn.

    Smartere transport

    For tiden jobber Ruter, Statens vegvesen og Bymiljøetaten i Oslo kommune med å løse disse utfordringene i prosjektet STOR (Smartere transport i Oslo-regionen).

    Vi i Trifid er så heldige å få være med i dette prosjektet, der vi både ser på det store bildet og sørger for at de små detaljene kommer på plass.

    I prosjektet ser vi på tiltak som:

    • Innføring av mobilitetshuber, hvor reisende kan ta kollektivtransport, men også hente en bysykkel, bysparkesykkel eller leie en elbil.
    • Selvkjørende busser som kan supplere kollektivtilbudet ved å kjøre oftere og nærmere der folk faktisk bor.
    • Innfartsparkering utenfor Oslo, hvor bilister kan sette fra seg bilen gratis og hvor Ruter setter opp flere busser enn tidligere. Disse bussene som kjører fortere inn til Oslo sentrum enn det biler gjør.

    Trifid bistår i dette og andre prosjekter under Statens vegvesen med prosjektledelse, programledelse og løsningsarkitekt.

    Stor utfordring

    Til tross for at det kan være strevsomt å komme seg til jobb, fortsetter Stor-Oslo å vokse i rekordfart. Bare siden år 2000 har antall beboere økt med hele 33%. Det er folk som trenger transport til jobben, skolen, barnehagen, butikken og sosialt.

    Enkelte bilister kan om kort tid vente seg en vesentlig økning i kjørekostnadene.

    Den store pisken til Oslo bystyre slår til i sommer når de nye bomringene innføres. Oppheving av bompenger for elbiler ligger også på trappene. Enkelte bilister kan om kort tid vente seg en vesentlig økning i kjørekostnadene.

    Om politikernes mål om redusert bilbruk slår til, hva er alternativene? Toget er fullt. Trikken er full. Bussen er full. Og det er før konverterte bilister stiller seg opp på holdeplassen.

    Det er en stor utfordring vi får bryne oss på i dette prosjektet. Lykkes ikke transportskiftet, kan dette være starten på en storskala utflytting av arbeidsplasser og hjem fra Oslo.

     

    Siste innlegg fra fagbloggen

    Avatar

    Nå går stafettpinnen videre


    Av Ingunn Carelius, 11. november 2019

    Etter tre år som daglig leder av Trifid er det på tide at jeg lar noen andre tar neste etappe.

    Les mer

    Avatar

    En offiser i flatt landskap


    Av Odd Egil Pedersen, 30. oktober 2019

    Det er klart overgangen er stor når man er vant til et strengt hierarki – og så ender opp i Trifids flate landskap.

    Les mer

    Avatar

    En felles medisinsk journal som lar vente på seg


    Av Frode Finne, 23. oktober 2019

    Det høres så enkelt ut: Én felles medisinsk journal for alle pasienter. Men utfordringene står i kø.

    Les mer

    Avatar

    Slik er vi ærlige, modige, hel ved – i praksis


    Av Kristian Tandberg, 18. oktober 2019

    Trifids verdier er ikke kun noe som står på et papir, de gjennomsyrer hvordan vi oppfører oss når vi er på jobben.

    Les mer

    Avatar

    Problemene som følger av flat struktur


    Av Ingunn Carelius, 8. oktober 2019

    Jeg skal være ærlig: En flat struktur er ikke organisasjonsformen som løser alle problemer.

    Les mer

    Avatar

    SIAM, salabim!


    Av Geir Atle Paulsen, 11. september 2019

    Hvis man sitter i suppa med mange forskjellige IKT-leverandører som alle peker på hverandre når digitaliseringsmålene ikke blir nådd, er det bare én ting å gjøre: Kalle inn SIAM-ekspertene.

    Les mer