Laster inn side...
  • Norsk Bokmål
  • English
  • Det store transportskiftet

    Måten vi reiser på må endres. Men hvordan? Trifid er med på å finne ut av dette.

    Skrevet av

    Lars Edvardsen

    Rådgiver

    Lars har doktorgrad fra NTNU og holder stadig foredrag i inn- og utland om skyløsninger, metadata og datakvalitet.

    For 150 år siden bodde man på jobben. Nesten bokstavelig talt. De fleste bodde innen gangavstand til jobben.

    Da transportalternativer som sykkel, buss, tog og bil ble allment tilgjengelige, ble det mulig for folk å bo lenger unna jobben. Dermed ble pendling til jobben noe vi begynte med.

    Muligheten for pendling åpnet for bedre boforhold for mange, men var også starten på miljø- og logistikkutfordringene vi møter i dag.

    Trafikkforstoppelse

    For når flere må bruke veiene for å komme til jobben, blir de fylt opp. Resultatet er trafikkforstoppelse.

    Biler i trafikk-kork

    Det er ikke plass til alle på veiene. Da må vi tenke smart! (Foto: Depositphotos)

    Det hjelper heller ikke alltid å velge kollektivtransport: Togene er smekkfulle og sliter med gammel infrastruktur og maskinell. Buss, trikk og t-bane er overfylte i rushtidene.

    Ruter kjenner på denne utfordringen hver dag. Det er dessverre ikke så enkelt som at man bare kan sette opp flere avganger. Flere kjøretøy på veien betyr enda mindre plass på veien.

    For å konvertere en bilist til å bli kollektivbruker går ikke på dagen. Faktorer som vaner, tilgjengelighet, pålitelighet og komfort spiller inn.

    Smartere transport

    For tiden jobber Ruter, Statens vegvesen og Bymiljøetaten i Oslo kommune med å løse disse utfordringene i prosjektet STOR (Smartere transport i Oslo-regionen).

    Vi i Trifid er så heldige å få være med i dette prosjektet, der vi både ser på det store bildet og sørger for at de små detaljene kommer på plass.

    I prosjektet ser vi på tiltak som:

    • Innføring av mobilitetshuber, hvor reisende kan ta kollektivtransport, men også hente en bysykkel, bysparkesykkel eller leie en elbil.
    • Selvkjørende busser som kan supplere kollektivtilbudet ved å kjøre oftere og nærmere der folk faktisk bor.
    • Innfartsparkering utenfor Oslo, hvor bilister kan sette fra seg bilen gratis og hvor Ruter setter opp flere busser enn tidligere. Disse bussene som kjører fortere inn til Oslo sentrum enn det biler gjør.

    Trifid bistår i dette og andre prosjekter under Statens vegvesen med prosjektledelse, programledelse og løsningsarkitekt.

    Stor utfordring

    Til tross for at det kan være strevsomt å komme seg til jobb, fortsetter Stor-Oslo å vokse i rekordfart. Bare siden år 2000 har antall beboere økt med hele 33%. Det er folk som trenger transport til jobben, skolen, barnehagen, butikken og sosialt.

    Enkelte bilister kan om kort tid vente seg en vesentlig økning i kjørekostnadene.

    Den store pisken til Oslo bystyre slår til i sommer når de nye bomringene innføres. Oppheving av bompenger for elbiler ligger også på trappene. Enkelte bilister kan om kort tid vente seg en vesentlig økning i kjørekostnadene.

    Om politikernes mål om redusert bilbruk slår til, hva er alternativene? Toget er fullt. Trikken er full. Bussen er full. Og det er før konverterte bilister stiller seg opp på holdeplassen.

    Det er en stor utfordring vi får bryne oss på i dette prosjektet. Lykkes ikke transportskiftet, kan dette være starten på en storskala utflytting av arbeidsplasser og hjem fra Oslo.

     

    Siste innlegg fra fagbloggen

    Avatar

    Brev til Nikolai fra en gjerrig mann


    Av Petter M. Muggerud, 12. august 2019

    Petter Mounsey Muggerud etterlyser en ansvarsfull, overgripende tilnærming til hvordan staten beviser at de ikke sløser med våre skattemidler og oljepenger i sitt brev til digitaliseringsminister Nikolai Astrup. Hvis regjeringen virkelig mener at effektiv digitalisering av offentlig sektor er viktig, så må de vise oss hvordan de skal gjøre det også.

    Les mer

    Avatar

    Gi meg en konsulent som undrer seg


    Av Jan-Erik Martinsen, 31. juli 2019

    I Trifid ønsker vi oss flere rådgivere med undringskompetanse - i tillegg til en relevant mastergrad.

    Les mer

    Avatar

    Vi vil bli flinkere på å bygge intern kultur


    Av Ingunn Carelius, 28. juni 2019

    En bekjennelse fra høyeste hold: Vi er ikke flinke nok til å bygge Trifid som selskap.

    Les mer

    Avatar

    Tre viktige sikkerhetsutfordringer vi må løse


    Av Jan Erik Kulsvehagen, 21. juni 2019

    Det gjøres mye godt arbeid for samfunnssikkerheten i Norge. Men gjøres det nok? Jeg føler meg ikke helt trygg på det.

    Les mer

    Avatar

    Okeida – jeg strøk på eksamen i Prince2


    Av Jenny Mollung, 13. juni 2019

    ...og...Altså...Det er bare sånn jeg er....Ehem.... *kremt*

    Les mer

    Avatar

    Hurra for el-sparkesyklene


    Av Lars Edvardsen, 7. juni 2019

    Er du av dem som ergrer deg over el-sparkesyklene i Oslos gater? Se positivt på det: De er med på å lære oss forbrukere opp i delingsøkonomi.

    Les mer