Laster inn side...
  • Norsk Bokmål
  • English
  • 3 steg du må ta for å lykkes som leder i 2019

    For å få suksess, må du slippe opp på kontrollen.

    Skrevet av


    Jenny Mollung

    Rådgiver

    Jenny har lang erfaring med å støtte toppledere i vanskelige endringsprosesser.

    Det er ikke ofte jeg møter ledere som får det 120% til. Det tilhører sjeldenhetene at noen kommer og sier «Dette går veldig bra – kan du hjelpe meg å bli enda bedre?»

    Noen er nesten der og trenger kun litt skruhjelp – mens andre mislykkes fundamentalt og trenger noe helt annet…

    Etter å ha jobbet i mange år som nærmeste rådgiver til toppledere i vanskelige endringsprosesser, ser jeg at det i dagens arbeidsliv særlig er tre steg man kan ta som leder for å sikre at man når målene sine med drahjelp fra de man leder.

    1. Konsentrer deg om de overordnede mål og prioriteringer

    Den tradisjonelle lederrollen som planlegger, beslutningstaker og styrer er i på vei ut. Det å gå fra å forutsi og kontrollere, til å respondere raskt på endringer og omgivelser genererer en mulighet for å levere raskere, bedre og billigere. Samtidig gir det muligheten til å redusere risiko og ta bedre vare på muligheter.

    Det som er viktig for deg som leder, er å prioritere godt og sette de overordnede målene. Du viser retningen, slik at folka dine går riktig vei.

    2. Sørg for at alle vet hvor dere skal – og at dere er i stand til å komme dit

    Når retningen er satt, må du være 100% sikker på at alle har fått med seg hvor dere skal. På en lettfattelig måte må du klare å formidle prioriteringene og hva formålet for virksomheten er.

    Dette gjelder uansett om det er et samfunnsoppdrag, et produkt eller en inntjeningsmulighet som er motivasjonen til flesteparten av medarbeiderne. Du som leder må jobbe aktivt med kontinuerlig kommunikasjon rundt hva organisasjonen skal bli, hvilken retning dere er på vei i.

    Hvis målene du har satt for organisasjonen innebærer store forandringer, må både du og de ansatte få rom til å trenes i nye arbeidsformer. Du har ansvaret for at dere er i stand til å bevege dere i retningen du har satt.

    3. Gi slipp på autoriteten

    Funksjoner som planlegger og styrer andres adferd kommer å forsvinne mer og mer. Tiden da noen tenker på vegne av andre er over.

    Du som leder må nemlig få med deg folka dine i retningen du har satt. I dagens kunnskapsbedrifter gjør du det best ved å distribuere autoritet ut til team og medarbeidere. Antagelig kan de faget sitt bedre enn deg, og er derfor best egnet til å ta de daglige beslutningene.

    Når du lar medarbeiderne få ansvaret for å ta egne beslutninger og lede seg selv i det daglige arbeidet, betyr ikke det at du mister kontrollen. Du vil istedet vinne en hel del ved at risikoen tas ned.

    De lederne som ikke tilpasser seg kommer til å slite med å tiltrekke seg og beholde kompetente medarbeidere.

    Det er ofte en utfordring å gi slipp på de tradisjonelle rollene og styringsverktøyene, men jeg mener at det er nødvendig for å kunne fungere i lederrollen i moderne organisasjoner. Det gjelder å tørre å gi slipp på praksis som ikke lenger virker optimalt.

    De lederne som ikke tilpasser seg kommer til å slite med å tiltrekke seg og beholde kompetente medarbeidere.

    Lederrollen må i alt større grad ta ansvar for det helhetlige budskapet som motiverer alt mer kompetente og faglig krevende kunnskapsmedarbeidere. Det betyr at du også i større grad må fokusere på å være en støttespiller, en faglig sparringspartner og en koordinator for at de mer selvledede medarbeiderne får riktige rammebetingelser å jobbe innenfor.

    På den måten får dere best mulighet til å levere resultater sammen.

    Siste innlegg fra fagbloggen

    Avatar

    Okeida – jeg strøk på eksamen i Prince2


    Av Jenny Mollung, 13. juni 2019

    ...og...Altså...Det er bare sånn jeg er....Ehem.... *kremt*

    Les mer

    Avatar

    Hurra for el-sparkesyklene


    Av Lars Edvardsen, 7. juni 2019

    Er du av dem som ergrer deg over el-sparkesyklene i Oslos gater? Se positivt på det: De er med på å lære oss forbrukere opp i delingsøkonomi.

    Les mer

    Avatar

    Prosjekter må også få klatre i trær


    Av Siri Lin Brekke, 29. mai 2019

    ...men det kreves kompetanse for å klatre trygt.

    Les mer

    Avatar

    Slik merker kundene våre at vi kommer fra Trifid


    Av Unni Tran, 24. mai 2019

    En konsulent er ikke en konsulent. Slik skiller vi i Trifid oss ut fra mengden!

    Les mer

    Avatar

    Vi feiler vi også – og tør å fortelle om det


    Av Ingunn Carelius, 9. mai 2019

    «Er dere så flinke som dere fremstår?» Spørsmålet traff meg hardt – blant annet fordi jeg visste at svaret var nei.

    Les mer

    Avatar

    Ut med haien, inn med delfinen


    Av Ingunn Carelius, 3. mai 2019

    Jeg dro til Silicon Valley for å studere teknologi, men lærte mest om hvor viktig det er å være en delfin.

    Les mer