Gå til innhold
keyboard_backspace Fagblogg keyboard_backspace Slik merker kundene våre at vi kommer fra Trifid

Slik merker kundene våre at vi kommer fra Trifid

24. mai 2019
Unni Tran-Thorsen

Unni har lang erfaring som rådgiver i digitaliseringsprosjekter i offentlig og privat sektor.

Konsulent. Smak på ordet. De fleste som ikke er i samme bransje ser for seg en person i drakt eller dress, som snakker i koder og som alltid vet best. Jobber du et sted som leier inn konsulenter, kan du kanskje lukte dem på lang avstand – de som kommer “utenfra” og som liksom ikke sklir helt inn.

Men det er ikke alltid sånn! Vi som jobber i Trifid liker å tro at vi skiller oss litt ut. Og det er nok ikke bare sånn at vi tror det selv heller – vi får stadig høre det av kunder og andre konsulent-kollegaer.

format_quote
Jeg har hørt at noen konsulenter snakker så fort at mottakeren får høy puls. Vi er ikke helt der.

For tiden jobber jeg i et program i et team sammen med to andre kollegaer fra Trifid. Dette er et program som har pågått lenge, og det er mange konsulenthus inne. Faktisk er det opp mot 15 forskjellige konsulenthus som deltar i programmet, og da blir vi stolte hver gang noen nevner at vi i Trifid skiller oss ut.

Hva det er som gjør oss annerledes? Jeg tror det er fire ting:

1. Vi bruker kun konsulentspråk der det passer seg

Det er typisk at konsulenthus har høyt fokus på metodikk og det faglige. Mange konsulenter bruker begreper fra disse metodikkene, ofte kjent som konsulentspråk, en del i møter og lignende. Noen bruker også konsulentspråket i lunsjsamtaler. Men vi rådgiverne fra Trifid prøver å være bevisste på å kun bruke konsulentspråk der det passer seg, og kun når alle deltakerne i møtet snakker det samme språket flytende.

2. Vi er opptatt av samspillet

Vi tre fra Trifid kom sammen inn i programmet, men har vært bevisste på at det ikke er “oss” mot “dem”. Helt fra starten av har vi fokusert på å ikke skape noe konkurranse mellom programdeltakerne, men heller bidra til godt samspill og samhold. Vi må jobbe sammen for å levere, det er den eneste måten vi kan få det til på.

3. Vi er jordnære og enkle å snakke med

Trifid-rådgivere er hel ved – det ligger i verdiene våre. Vi merker det gjør at vi tiltrekker oss folk, og de deler ting med oss. Jeg tror det rett og slett er fordi vi er jordnære og mottakelige, vi ønsker å lytte og hjelpe til.

4. Vi snakker verken høyest eller raskest

Jeg har hørt at noen konsulenter snakker så fort at mottakeren får høy puls. Vi er ikke helt der. Trifid-rådgivere snakker verken raskest eller høyest i møterommene. Vi vet at det er nå man lytter at man lærer, og det er nettopp det vi må gjøre for å bistå kunden best. Vi må forstå jobbhverdagene deres, utfordringene de har, og hvordan vi kan forbedre dette. Dette gjør man best ved å lytte og spørre, ikke ved å prate høyt og fort.

Rådgiver Norge

Unni Tran-Thorsen

Unni har jobbet mye med digitaliseringsprosjekter innenfor både offentlig og privat sektor. Med sterk teknologisk innsikt kombinert med gode evner til å skape relasjoner med mennesker klarer hun stadig å finne gode løsninger som støtter opp under brukerens behov.Unni kan bistå i prosjekter både som rådgiver og som teknisk ressurs, og jobber like godt selvstendig som i team. Kundene våre setter ofte pris på denne fleksibiliteten.

Fagområde:
Prosjektledelse