Gå til innhold
keyboard_backspace Fagblogg keyboard_backspace Hurra for el-sparkesyklene

Hurra for el-sparkesyklene

7. juni 2019

El-sparkesyklene har fått mye pepper etter at det plutselig poppet opp en rekke utleie-leverandører på det norske markedet. Kritikken dreier seg gjerne om at de blir parkert på ugunstige steder, at de blir brukt til villmannskjøring på fortau, at de representerer en bruk-og-kast-mentalitet og at de gjør folk latere.

Men la oss snu på flisa: Hvordan kan vi betrakte el-sparkesyklene som et positivt tegn på en voksende delingsøkonomi?

En forsmak på bildeling

Det snakkes mye om delingsøkonomien, og hvordan vi skal dele bilen vår, låne ut leiligheten eller hytta når vi ikke benytter den. Dette virker for noen, men for massene sitter det langt inne å låne ut kjære og dyrt innkjøpte eiendeler til vilt fremmede.

El-sparkesykkelen kan være en nøkkel for transformasjon av eksempelvis bilmarkedet, med rimelige og homogene enheter, tilgjengelig der du trenger det, når du trenger det.

format_quote
El-sparkesykkelen kan lære oss hvordan vi kan bli komfortable med å dele på knappe ressurser, men likevel få de tjenestene vi trenger.

Generasjoner av tung beskatning av biler har oppdratt befolkningen til å ta godt vare på bilen. Den skal vernes, pleies og behandles med omhu. For når du investerer en årslønn eller mer i en bil, må du jammen ta vare på den!

I miljødebatten fremstår således et av verdens tyngste skatteregimer på bil som et fundamentalt hinder for innovasjon. Her er el-sparkesykkelen i ferd med å lære oss transport og miljøvern basert på delingsøkonomi.

Les også: Det store transportskiftet

Rimelige i bruk

El-sparkesyklene er relativt sett rimelige å benytte, typisk en tier i oppstart og en krone eller to i minuttet deretter. Du bruker denne akkurat den tiden du trenger, setter den fra deg, og tilgjengeliggjør enheten for andre.

Du vet hvor el-sparkesyklene parkeres av leverandøren, og hvis du finner en ledig på veien, kan du ta det som en bonus.

Vi har begynt å venne oss til at mobiltelefonen er verktøyet vi benytter når vi skal komme oss rundt, først ved å sjekke om det er enheter tilgjengelig og om det er noen i nærheten, for så å benytte telefonen som nøkkel for å starte enheten.

Publikum lærer at behovet for å eie en el-sparkesykkel er lite, fordi det er så lett å låne. Det er dermed ikke behov for at alle har hver sin enhet. Vi deler på sparkesyklene. Delingsøkonomien utforskes i praksis.

El-sparkesykkelen kan altså lære oss hvordan vi kan bli komfortable med å dele på knappe ressurser, men likevel få de tjenestene vi trenger.

Og når vi finner en mal for delingsøkonomi som faktisk virker, er veien kortere for å benytte denne andre steder. Kanskje for deling av biler?